I skolens formålsformulering hedder det blandt andet: Sct. Norberts Skole bygger hele sit virke på det katolsk-kristne livs- og menneskesyn. Skolen ser det som sin opgave at vise respekt for den personlige værdighed hos medmennesket. Vi søger at danne og uddanne eleverne til demokrati og ligeværd som en livsholdning (uddrag).
Vi ønsker at børn og voksne færdes på skolen i en atmosfære af tryghed, glæde og gensidig respekt. At man værdsættes både fagligt og socialt ud fra egne forudsætninger. På Sct. Norberts Skole tager vi derfor klart afstand fra enhver form for mobning.
Ofte bruges begrebet i flæng eller som synonym for mere uskyldige former for drillerier. På Sct. Norberts Skole definerer vi begrebet som systematiske drillerier, grov chikane og nedgørelse. Hvor man holdes uden for fællesskabet og hvor man føler sine grænser overskredet gentagne gange. I modsætning til uoverensstemmelser og konflikter, som oftest kan løses gennem dialog og endog være lærerige, er mobning ødelæggende for offerets selvværd og videre udvikling.
Skole og hjem bør være opmærksom på følgende reaktioner og faresignaler, der kan være tegn på, at der er noget galt, når barnet:
- er bange for at komme i skole, hvilket ofte resulterer i ondt i maven, hovedpine m.v.
- mister eller får ødelagt ting, tøj m.v.
- går tilbage i udviklingstrin
- udviser mangel på selvtillid
- let kommer ud af balance, og ofte bliver opfarende eller indelukket
- klarer sig dårligere fagligt og ikke får lavet hjemmeopgaver
- udebliver fra undervisningen
- bliver passiv i forhold til kammeraterne og holder sig mere og mere ude af klassefællesskabet
- i frikvartererne holder sig for sig selv og undgår kammeraterne
- søger voksenkontakt i stedet for kontakt til jævnaldrende eller opsøger kontakt til yngre elever
Sct. Norberts Skole forebygger mobning ved generel opmærksomhed på signaler på mobning fra såvel forældre som skolens ansatte og elever. Skolen råder over undervisningsmateriale, der kan arbejdes med på alle klassetrin, til forebyggelse af mobning.
Begrebet Trivsel er et fast punkt på dagsordenen ved forældremøder, pædagogiske rådsmøder, faseteammøder, klassemøder og ved elevsamtaler. Elevrådet drøfter mindst én gang årligt undervisningsmiljøet og elevernes trivsel.
Hvis mobning alligevel sker:
Den lærer/gårdvagt/forældre/andre elever, der får kendskab til mobningen, kontakter klasselæreren eller skolens ledelse For at kunne afhjælpe mobningen, skal skolen kende til problemet! Klasselæreren orienterer klassens lærerteam, ledelsen, AKT samt evt. SSP. Herefter aftales, hvordan problemet gribes an. De berørte forældre orienteres, og der afholdes samtale med de involverede parter. Er eleven tilmeldt SFO, orienteres klassens SFO repræsentant eller afdelingslederen/souschefen. Klassens lærerteam følger udviklingen til problemet er løst, og holder ledelse og forældre orienteret.
Hvis de udøvende mobbere fortsætter, indkaldes forældrene til møde med AKT, klasselærer og ledelse for sammen at finde løsning på problemerne. I sidste ende kan mobberen være nødt til at indgå skriftlig kontrakt for at kunne forblive på skolen.
Antimobbe-politikken evalueres en gang årligt i januar kvartal.