Dansk er et obligatorisk fag på 10. klasse (FS10) niveau. Undervisningen fører frem mod de tilsvarende prøver på hhv. FSA- og FS10-niveau.
På Sct. Norberts Skole tilbyder vi følgende fag for vores 10. klasser, hvoraf nogle er holddelt mens andre er samlæst med en eller to lærere tilknyttet:
Matematik er også obligatorisk i 10. klasse (FS10). Undervisningen fører frem mod de tilsvarende prøver på hhv. FSA- og FS10-niveau.
Engelsk er også obligatorisk i 10. klasse (FS10)og der er fokus på samtale og skriftlighed, og undervisningen fører hen imod enten FSA- eller FS10-prøven.
Onsdag er temadag! Temadage er en blanding af aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse inden for mange forskellige emner.
Vi skal arbejde med forskellige innovationsprojekter, hvor vi omsætter teori til praksis og udforsker nye løsninger på aktuelle udfordringer. Disse projekter er ikke kun lærerige, men også en mulighed for at udfolde vores kreativitet og samarbejdsevner.
Derudover inkluderer temadagene spændende foredrag, virksomhedsbesøg og fællesskabende aktiviteter.
På Sct. Norberts Skole har vi en helhedsorienteret tilgang til læring. Vi ved, at læring ikke kun handler om boglighed, men at hjernen fungerer bedst, hvis krop og sind er i balance. Motion er derfor en naturlig del af hverdagen på skolen, og vi afsætter 2 lektioner i ugen til motion og bevægelse i skemaet.
Hvad er formålet med faget?
Hvorfor tænker og føler vi, som vi gør? Hvorfor handler vi ikke ens? Hvordan kan det være, vi kan reagere forskelligt på forskellige situationer? Vi vil gennem faget dykke ned i nogle af livets store spørgsmål, tanker og prøve at forstå os selv og vores omverden gennem teori og praksis.
Eleverne skal gennem teori og praksis diskutere og analysere forskellige situationer, for derigennem at opnå en forståelse af sig selv og deres omverden.
Faget giver mulighed for at lære på en anderledes måde. Da alle situationer på den ene eller anden måde vedrører noget velkendt, vil dette fag bære præg af fokus på at forstå, at andre ikke nødvendigvis deler den samme oplevelse, som man selv har. Gennem konstruktiv feedback vil eleverne udvikle sig gennem faget.
Hvad skal man arbejde med – hvad er fagets indhold?
Faget er bygget op mellem en vekselvirkning mellem teori, deltage i diskussioner, analysere cases og gruppearbejde. Fælles for de forskellige områder i faget er, hvordan mennesker tænker, føler, handler og oplever bestemte situationer. I faget vil vi komme omkring etiske problemstillinger, hvor vi derigennem lærer at forstå og acceptere, at vi har forskellige holdninger af forskellige grunde.
Der arbejdes indenfor social- og udviklingspsykologien, læring og kognition samt personlighed og identitet.
Hvordan arbejder man i faget?
Der arbejdes med teori, gruppearbejde, dialog og små miniprojekter, der tager udgangspunkt i en forståelse, hvorfor mennesket gør som det gør og handler som det gør. Eleverne skal lære at stille spørgsmål, så de stimulerer deres egen undren og her er det ikke sikkert, de selv vil opnå et tydeligt svar. Det er vigtigt at være nysgerrig på den verden vi omgiver os i og lige så vigtigt at stille spørgsmål til, hvorfor vi handler som vi gør.
Der er to obligatoriske blokke af valgfag.
- En praksis-kreativ valgblok, som består af følgende fag. (Klik på fag for beskrivelser)
- En faglig blok, som består af følgende fag:
I den praksisfaglige valgblok skal du vælge to af de tre valgfag. Det betyder, at du har et valgfag i den første halvdel af året og et andet valgfag i den halvdel af året.
I den faglige blok skal du også vælge to fag, og de er også halvårlige fag. Vær opmærksom på, at du kan vælge nogle af fagene om efteråret og andre om foråret.”