Vi ønsker at betone disse fire nedenstående dimensioner, som kendetegnende for vores lejrskole i Rom. Som det vil fremgå tænker vi specielt de tre første ind i en international kontekst.
- Den liturgiske/kristne dimension
- Den historiske dimension
- Den sproglige dimension
- Den sociale dimension
Det er vigtigt for os at få eleverne engageret i det daglige program for turen, enten ved at være fysisk aktive (rundbold, ultimate o.lign på Cirkus Maximus), eller ved at de står for nogle faglige aktiviteter. F.eks. kunne eleverne sendes på et mindre ”stjerneløb/evalueringsløb” (ex. i centrum, Peterskirken, Forum Romanum), hvor de gruppevis kunne finde poster, løse opgaver, tage billeder etc.
Den liturgiske/kristne dimension understøttes via en indførelse i den katolsk kristne liturgi dels hjemmefra i kulturfaget og kristendomsundervisningen, dels under turen hvor de skal tilegne sig en indsigt i kristendommens betydning, hvor de gennem besøg i forskellige kirker møder forskellige ordenssamfund under det katolske. Under turens kirkebesøg vil denne indsigt blive udfordret og vi søger at skabe en sammenhængsforståelse hos den enkelte elev.
Et af lejrskolens faste elementer er den offentlige paveaudiens. Formålet med audiensen er dels at opleve katolicismen som en levende verdensreligion, pavens betydning for troende katolikker samt den mere umiddelbare, men ikke mindre unikke oplevelse af tusindvis af menneskers begejstring og medleven.
Den historiske dimension
Kulturfagets betydning under dette punkt er signifikant. Læringsmålet for faget skal afspejle at eleverne får en forståelse for Roms historie og Romerrigets betydning for europæisk kultur. Historisk set bevæger vi os fra oldtid til middelalder og op i renæssancen. Arkitektur- og kunsthistorie vil også blive inddraget.
Den sproglige dimension
Den sproglige dimension er på lejrskolen alene knyttet til elevernes kommunikation under deres færden i byen, under indkøb, sightseeing og restaurantbesøg. Typisk vil latin blive præsenteret på de mange indskrifter. Under besøget i Scavi vil rundvisningen være på engelsk, ligesom eleverne vil opleve flere forskellige sprog under audiensen (Fadervor udleveres på engelsk)
Den sociale dimension
Den sociale dimension er, som ved mange af vores lejrskoler, af stor betydning, sammenhold og fællesskab er bærende elementer i opbygningen. På denne tur bor eleverne typisk på 3-5 sengs værelser, man færdes, når der ikke er undervisning, i byen i mindre grupper på shopping, sightseeing og f.eks. restaurationsbesøg. Disse grupper skifter flere gange i løbet af ugen.