Vi ønsker at betone disse fire nedenstående dimensioner, som kendetegnende for vores lejrskole i Belgien. Som det vil fremgå tænker vi specielt de tre første ind i en international kontekst.
- Den liturgiske/kristne dimension
- Den historiske dimension
- Den sproglige dimension
- Den sociale dimension
Det er vigtigt for os at få eleverne engageret i det daglige program for turen, enten ved at være fysiske aktive, eller ved at de står for nogle faglige aktiviteter.
Den liturgiske/kristne dimension understøttes via en indførelse i den katolsk kristne liturgi dels hjemmefra i Sct. Norberts kirke sammen med den katolske præst og dels via vores ”klosterdag” om søndagen i Averbode. Her følger vi de to andagter morgen og aften samt messen midt på dagen i klosterkirken.
Eleverne får under turen rundt i klosteret en indsigt i brødrenes liv, deres ordens historie, de kristne symboler og relationen til skolen. De møder bibelske billedmotiver og citater.
Under turens andre kirkebesøg vil denne indsigt blive udfordret og vi søger at skabe en sammenhængsforståelse hos den enkelte elev.
Den historiske dimension bliver under vores forskellige besøg inddraget igen og igen. Arkitekturhistorie og kunsthistorie bliver gentagne gange udfordret og evalueret. Belgiens historie som skueplads for konflikter og som handelscentrum belyses. Historisk set bevæger vi os fra middelalderens begyndelse til nutiden.
Den sproglige dimension bliver ganske givet mest udfordret når vi inviterer en håndfuld medbrødre på vores traditionelle ”munkeaften”. De didaktiske overvejelser bag aftenen går på at skabe en god nærværende dialog elever og brødre imellem. Dialogen foregår på engelsk og tager sit afsæt i dels den undren, der er udsprunget af samtaler i klassen inden afrejse, dels de spørgsmål, der måtte være kommet frem under turens første dage. Engelsklæreren forbereder eleverne hjemmefra samt den afsluttende tale til abbeden.
Tiden på egen hånd i byer som Antwerpen og Bryssel giver naturligvis også rig lejlighed til kommunikation, denne er dog helt for elevernes egen ”regning”. Turen afsluttes traditionelt også med at en eller flere elever takker vores vært, Abbeden, med en takketale på engelsk.
Den sociale dimension er, som ved mange af vores lejrskoler, af stor betydning, sammenhold og fællesskab er bærende elementer i opbygningen og det permanente fravær af WiFi og PC´er giver anledning til samvær via leg, sang og bevægelse.